Хмельницький нацiональний унiверситет |
Лабораторна робота |
738. Фітомеліорація
2. Вплив видового складу зелених насаджень на фітоклімат
Автор: Шевченко С.М.
• 1
Иллюстрация к шагу 0738-02-001.mp4
Текст к ситуации Вступ. Шановний студенте, перед початком виконання лабораторної роботи Вам необхідно ознайомитись із теоретичними відомостями і пройти тестовий контроль. У разі не проходження тестового контролю Вам потрібно повторно ознайомитись із теоретичним матеріалом і отримати допуск до виконання лабораторної роботи.
Після виконання лабораторної роботи Вам необхідно оформити згідно заданої форми звіт та відправити його викладачу.
Бажаємо успіхів у виконанні роботи.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 2
• 2
Текст к ситуации Теоретичні відомості
Залежно від виду, віку рослинності, габітусу (зовнішній вигляд рослини), густоти і способу посадки деревних рослин змінюються освітленість, сила вітру, температура, вологість повітря і ґрунту у насадженні, які істотно відрізняються від аналогічних показників на відкритій місцевості.
Під пологом лісу створюється свій фітоклімат, істотно відмінний від умов на відкритій місцевості.
Фітоклімат – різновид мікроклімату – метеорологічні умови, що створюються у середовищі існування рослин (у травостої, кронах дерев і т.п.), які визначаються впливом рослинності на клімат приземного шару повітря.
Крізь крони лісу сонячна радіація проникає в меншій мірі; у густому лісі вся або майже вся радіація буде розсіяною, а інтенсивність її – малою. Відповідно зменшується і освітленість під пологом лісу.
Фітоценоз – сукупність видів рослин, що існує на території з більш-менш однотипними кліматичними, ґрунтовими та іншими умовами, характеризується певним видовим складом, структурою та взаємодією рослин між собою і зовнішнім середовищем.
Асоціація рослинна – основна класифікаційна одиниця рослинних угруповань (фітоценозів), характеризується однорідним флористичним складом, наявністю провідних видів, певним кількісним співвідношенням між окремими видами, а також ярусністю, послідовністю фенологічного розвитку рослин протягом вегетаційного періоду та продуктивністю рослинної маси. Кожна асоціація рослин тісно пов`язана з умовами середовища – кліматом, ґрунтом тощо. У рослинній асоціації існують певні біологічні взаємозв`язки між видами, що до неї входять, а також між ними і середовищем. Назви рослинним асоціаціям дають за назвами провідних видів, яких може бути один або кілька (наприклад шавлієво-кострицево-ковилова – в степах, сосняк лишайниковий – в лісах.
Едифікатори – види рослин, які переважають у фітоценозі, що визначають його особливості, утворюють біосередовище в екосистемі і відіграють важливу роль у побудові її структури (наприклад, у сосновому лісі – це сосна, в степу – ковила). Супутників едифікаторів називають субедифікаторами (в грабовій діброві – граб). Види, що відіграють у фітоценозі другорядну роль, називають асектаторами (горобина, черемха).
Проективне покриття – це горизонтальна проекція надземних органів рослин на поверхню ґрунту. Облік загального проективного покриття здійснюється у відсотках. У густому трав’яному покритті сума проекцій окремих видів буває понад 100 %, оскільки рослини перекривають одна одну надземними частинами. особливо це стосується багатоярусних угруповань.
Найконтрастніше виділяються мікрокліматичні особливості асоціацій зі щільним наметом – граба, клена гостролистого, дуба північного явора. Асоціації, в яких дерева-едифікатори утворюють ажурну крону (береза, акація біла, клен ясенолистий, модрина європейська, ясени звичайний та зелений і сосна звичайна), відрізняються меншими контрастними характеристиками. Близький до цих порід мікроклімат асоціації дуба звичайного з модриною. Найтеплішою асоціацією виявився сосняк. Підвищений температурний режим сосняків пояснюється пониженою вологістю повітря.
Порядок виконання роботи
Виконання лабораторної роботи полягає у визначенні клімато-утворювальних властивостей зелених насаджень.
Робота складається з декількох етапів.
Перший етап – визначаємо проективне покриття рослинної асоціації. Для визначення проективного покриття рослинної асоціації використовують 5 бальну шкалу, яка виражає такі величини покриття рослин:
5 бали – 75–100 % – суцільне або майже суцільне;
4 бали – 50–75 % – велике;
3 бали – 25–50 % – помірне;
2 бали – 5–25 % – слабке;
1 бал – до 5 % – дуже дрібне.
Другий етап – визначаємо асоціацію за рівнем різниць температури і вологості повітря. За рівнем різниць температури і вологості повітря виділяють три групи асоціацій:
"холодні-вологі" (з різницею температур відкритого і закритого простору 3,2–4,0°С і різницею вологості повітря 13,2–16,5 %). До цієї груп належать угруповання граба, дуба північного, клена гостролистого і клена-явора;
"помірні" (з різницею температур відкритого і закритого простої 2,4–3,2°С і різницею вологості повітря 9,9–13,2 %). До цієї групи належать угруповання дуба звичайного з модриною, дуба звичайного, ясена звичайного та ясена зеленого;
"теплі-сухі" (з різницею температур відкритого і закритого простору 1,6–2,4°С і різницею вологості повітря 6,6–9,8 %). Об`єднують асоціації сосни звичайної, акації білої, берези повислої, модрини європейської клена ясенелистого, тобто "теплих угруповань".
Третій етап – визначаємо асоціацію за рівнем вітрового режиму. За рівнем вітрового режиму асоціації згрупуються таким чином:
"затишні" (співвідношення швидкостей вітру в закритому просторі лісового фітоценозу й у відкритому просторі поля становить 0,8–0,17 %), включають асоціації сосни, дуба звичайного з модриною, модрини європейської, ясенів звичайного і зеленого;
"середнього затишку" (співвідношення швидкості вітру 0,17–11,26 %), включають асоціації дуба північного, граба, кленів – гостролистого й явора;
"незатишні" (співвідношення швидкості вітру 0,26–11,35 %), включають асоціації берези повислої, клена ясенелистого, акації білої.
Четвертий етап – визначаємо асоціацію за рівнем освітленості. За рівнем освітленості асоціації об`єднують у такі групи:
"темні" (співвідношення освітленості підпологового простору і відкритої місцевості становить 2,0–3,4 %) (асоціації дуба північного, граба, кленів гостролистого й явора);
"середньої освітленості" (співвідношення освітленості – 3,4–4,8 %), включають асоціації сосни звичайної, дуба звичайного, дуба звичайного з модриною, ясенів звичайного та зеленого;
"світлі" (співвідношення освітленості – 4,8–6,2 %), включають асоціації берези повислої, клена ясенелистого, акації білої, модрини європейської.
П’ятий етап – визначаємо асоціацію згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань. Згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань (таксаційно-фітоценотичної та емоційної), до 1-го класу належать "світлі", "теплі-сухі" фітоценози, до 2-го класу – фітоценози "середньої освітленості", "помірні", до 3-го – "темні", "холодні-вологі".
У "темних", "холодних-вологих" асоціаціях дуба північного, граба, кленів гостролистого, як правило, трав`яний ярус або зовсім відсутній, або його проективне покриття не перевищує 5 % (в асоціації явору). У фітоценозах "середньої освітленості", "помірних" проективне вкриття коливається в межах 12–85 %. У "світлих", "теплих" фітоценозах, крім сосняку, який за рівнем освітленості належить до середньої категорії, проективний покрив становить 90–100 % (в сосновій – 29 %). Приблизно такі ж закономірності спостерігаються у видовому складі трав`яного покриву, кількості та якості природного відновлення.
Таким чином, знаючи кліматоутворювальні властивості рослин-едифікаторів, можна створювати паркові і лісопаркові фітоценози з високою естетичною цінністю та сприятливими санітарно-гігієнічними характеристиками. Наприклад, у лісопарковому поясі Хмельницького "світлі" типи фітоценозів займають лише 12 % лісопокритої площі, що вимагає подальшого збільшення площі насаджень з ажурною кроною, особливо в грабо-дубових лісах, та формування галявин.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 3
• 3
Текст к ситуации Готовність до тестування Після ознайомлення з теоретичними відомостями Ви повинні дати відповіді на питання, а у разі потреби повторити матеріал, повернувшись до теоретичних відомостей.
1 Матеріал засвоєний 4
2 Матеріал незасвоєний, потребує повторення 2
• 4
Текст к ситуации Початок тестування На відповіді виділений обмежений термін. Час, який залишився до закінчення тестування, висвітлюється у верхньому лівому куті екрана монітора комп‘ютера. Якщо Ви не надали відповіді у відведений термін, відповідь не зараховується.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 5
• 5
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Фітоклімат – це:
1 різновид мікроклімату – метеорологічні умови, що створюються у середовищі існування рослин, які визначаються впливом рослинності на клімат приземного шару повітря 9, 10, 11, 12
2 клімат приземного шару повітря, обумовлений мікромасштабними відмінностями земної поверхні усередині місцевого клімату 25
3 багаторічний режим погоди, який базується на багаторічних метеорологічних спостереженнях, 25–50-річні цикли, одна з основних географічних характеристик тої чи іншої місцевості 25
• 6
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Крізь крони лісу сонячна радіація:
1 проникає в більшій мірі 25
2 проникає в меншій мірі 9, 10, 11, 12
3 не змінює свою інтенсивність 25
• 7
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Під пологом лісу освітленість у порівнянні з відкритою місцевістю:
1 зменшується 9, 10, 11, 12
2 збільшується 25
3 не змінюється 25
• 8
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Фітоценоз – це:
1 ділянка поверхні землі з більш-менш однотипними умовами існування (ґрунтом, мікрокліматом тощо) 25
2 ділянка земної поверхні, що характеризується певними фізико-географічними умовами (характером мікроклімату, рельєфу, геологічної будови, ґрунту та водного режиму), разом з біоценозом (угрупованням рослинних і тваринних організмів) 25
3 сукупність видів рослин, що існує на території з більш-менш однотипними кліматичними, ґрунтовими та іншими умовами, характеризується певним видовим складом, структурою та взаємодією рослин між собою і зовнішнім середовищем 9, 10, 11, 12
• 9
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Асоціація рослинна – це: 1. головна функціональна одиниця в екології, єдиний природний комплекс, утворений живими організмами та середовищем існування, у якому живі та неживі компоненти пов`язані між собою обміном речовин, енергією та інформацією
2. основна класифікаційна одиниця рослинних угруповань (фітоценозів), характеризується однорідним флористичним складом, наявністю провідних видів, певним кількісним співвідношенням між окремими видами, а також ярусністю, послідовністю фенологічного розвитку рослин протягом вегетаційного періоду та продуктивністю рослинної маси
3. основна класифікаційна одиниця фітоклімату, характеризується однорідним флористичним складом, наявністю провідних видів, певним кількісним співвідношенням між окремими видами, а також ярусністю, послідовністю фенологічного розвитку рослин протягом вегетаційного періоду та продуктивністю рослинної маси
1 1 25
2 2 13, 14, 15, 16
3 3 25
• 10
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Едифікатори – це:
1 сукупність видів рослин, що існує на території з більш-менш однотипними кліматичними, ґрунтовими та іншими умовами, характеризується певним видовим складом 25
2 основна класифікаційна одиниця рослинних угруповань (фітоценозів) 25
3 види рослин, які переважають у фітоценозі, що визначають його особливості, утворюють біосередовище в екосистемі і відіграють важливу роль у побудові її структури (наприклад, у сосновому лісі – це сосна, в степу – ковила) 13, 14, 15, 16
• 11
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Супутників едифікаторів називають:
1 субедифікаторами 13, 14, 15, 16
2 фітоценозами 25
3 асектаторами 25
• 12
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Асектатори – це:
1 види рослин, які переважають у фітоценозі, що визначають його особливості, утворюють біосередовище в екосистемі і відіграють важливу роль у побудові її структури 25
2 види, що відіграють у фітоценозі головну роль 25
3 види, що відіграють у фітоценозі другорядну роль 13, 14, 15, 16
• 13
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Проективне покриття – це:
1 горизонтальна проекція надземних органів рослин на поверхню ґрунту 17, 18, 19, 20
2 це показник щільності стояння стовбурів на одиниці площі і є однією з таксаційних характеристик деревостану 25
3 види рослин, які переважають у фітоценозі, що визначають його особливості 25
• 14
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации У чому вимірюють загальне проективне покриття рослинної асоціації:
1 безрозмірний коефіцієнт 25
2 у відсотках 17, 18, 19, 20
3 у м2 25
• 15
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Для визначення проективного покриття рослинної асоціації використовують:
1 20 бальну шкалу 25
2 10 бальну шкалу 25
3 5 бальну шкалу 17, 18, 19, 20
• 16
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации За рівнем різниць температури і вологості повітря виділяють такі групи асоціацій:
1 "затишні", "середнього затишку" і "незатишні" 25
2 "холодні-вологі", "помірні" і "теплі-сухі" 17, 18, 19, 20
3 "темні", "середньої освітленості" і "світлі" 25
• 17
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации За рівнем вітрового режиму асоціації згрупуються таким чином:
1 "темні", "середньої освітленості" і "світлі" 25
2 "холодні-вологі", "помірні" і "теплі-сухі" 25
3 "затишні", "середнього затишку" і "незатишні" 21, 22, 23, 24
• 18
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации За рівнем освітленості асоціації об`єднують у такі групи:
1 "затишні", "середнього затишку" і "незатишні" 25
2 "холодні-вологі", "помірні" і "теплі-сухі" 25
3 "темні", "середньої освітленості" і "світлі" 21, 22, 23, 24
• 19
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань (таксаційно-фітоценотичної та емоційної), до 1-го класу належать:
1 "світлі" і "теплі-сухі" фітоценози 21, 22, 23, 24
2 фітоценози "середньої освітленості" і "помірні" 25
3 "темні" і "холодні-вологі" фітоценози 25
• 20
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань (таксаційно-фітоценотичної та емоційної), до 2-го класу належать:
1 "світлі" і "теплі-сухі" фітоценози 25
2 фітоценози "середньої освітленості" і "помірні" 21, 22, 23, 24
3 "темні" і "холодні-вологі" фітоценози 25
• 21
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань (таксаційно-фітоценотичної та емоційної), до 3-го класу належать:
1 "світлі" і "теплі-сухі" фітоценози 25
2 фітоценози "середньої освітленості" і "помірні" 25
3 "темні" і "холодні-вологі" фітоценози 26
• 22
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Габітус – це:
1 повнота зелених насаджень 25
2 зовнішній вигляд рослини 26
3 густота зелених насаджень 25
• 23
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Назви рослинним асоціаціям дають:
1 за назвами провідних видів представлених у асоціації 26
2 за назвою найбільшої кількості рослин представлених у асоціації 25
3 за назвою головних рослин представлених у асоціації 25
• 24
Ограничение времени 1 минут
Текст к ситуации Мікрокліматичні особливості асоціацій найконтрастніше виділяються:
1 з рідким наметом 25
2 з середнім наметом 25
3 зі щільним наметом 26
• 25
Текст к ситуации Помилка тесту
На жаль, Ви неправильно відповіли на питання тесту, тому пропонуємо Вам уважно переглянути теоретичний матеріал і після цього спробувати повторно надати відповіді на питання тестового контролю
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 2
• 26
Текст к ситуации Завершення тестування. Вітаємо, Ви правильно відповіли на питання тестового контролю знань та умінь теоретичного матеріалу, необхідного для проведення лабораторної роботи.
Бажаємо Вам успішного виконання лабораторної роботи.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 27
• 27
Текст к ситуации Тема роботи: Вплив видового складу зелених насаджень на фітоклімат. Мета роботи: Навчитися визначати кліматоутворювальні властивості зелених насаджень та вміти створювати паркові і лісопаркові фітоценози з високою естетичною цінністю та сприятливими санітарно-гігієнічними характеристиками.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 28
• 28
Текст к ситуации Матеріали й устаткування: 1 Анемометр
2 Аспіраційний психрометр
3 Люксметр Testo 540
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 29
• 29
Иллюстрация к шагу 0738-02-029.mp4
Текст к ситуации Визначаємо проективне покриття рослинної асоціації
1 Проективне покриття рослинної асоціації становить 5 балів 30
2 Проективне покриття рослинної асоціації становить 4 бали 40
3 Проективне покриття рослинної асоціації становить 3 бали 40
• 30
Иллюстрация к шагу 0738-02-030.mp4
Текст к ситуации Визначаємо різницю температури на відкритій місцевості і в насадженні
1 різниця температури на відкритій місцевості і в насадженні становить 2,05 °С 40
2 різниця температури на відкритій місцевості і в насадженні становить 2,5 °С 48
3 різниця температури на відкритій місцевості і в насадженні становить 2,1 °С 40
• 31
Иллюстрация к шагу 0738-02-031.mp4
Текст к ситуации Визначаємо різницю вологості повітря на відкритій місцевості і в насадженні
1 різниця вологості повітря на відкритій місцевості і в насадженні становить 1 % 32
2 різниця вологості повітря на відкритій місцевості і в насадженні становить 73 % 41
3 різниця вологості повітря на відкритій місцевості і в насадженні становить 74 % 41
• 32
Текст к ситуации Асоціація за рівнем різниць температури і вологості повітря
1 рослинна асоціація відноситься до "холодної-вологої" 49
2 рослинна асоціація відноситься до "помірної" 42
3 рослинна асоціація відноситься до "теплої-сухої" 42
• 33
Иллюстрация к шагу 0738-02-033.mp4
Текст к ситуации Різниця вітрового режиму на відкритій місцевості і в насадженні
1 різниця вітрового режиму становить… 34
2 різниця вітрового режиму становить… 43
3 різниця вітрового режиму становить… 43
• 34
Текст к ситуации За рівнем вітрового режиму асоціація відноситься до:
1 "затишної" 35
2 "середнього затишку" 44
3 "незатишної" 44
• 35
Иллюстрация к шагу 0738-02-035.mp4
Текст к ситуации Визначаємо різницю рівнів освітлення на відкритій місцевості і в насадженні
1 Різниця рівня освітлення становить 3,6 45
2 Різниця рівня освітлення становить 3 36
3 Різниця рівня освітлення становить 6 45
• 36
Текст к ситуации За рівнем освітленості асоціація відноситься до:
1 "темної" 46
2 "середньої освітленості" 37
3 "світлої" 46
• 37
Текст к ситуации Згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань асоціація належить до:
1 1 класу 47
2 2 класу 38
3 3 класу 47
• 38
Текст к ситуации Вітаємо, Ви виконали лабораторну роботу
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 39
• 39
Текст к ситуации Оформіть протокол та відішліть його викладачу Лабораторна робота №2
Тема роботи. Вплив видового складу зелених насаджень на фітоклімат
Мета роботи. Навчитися визначати кліматоутворювальні властивості зелених насаджень та вміти створювати паркові і лісопаркові фітоценози з високою естетичною цінністю та сприятливими санітарно-гігієнічними характеристиками
Матеріали й устаткування:анемометр, аспіраційний психрометр, цифровий лазерний далекомір Bosch DLE 70 Professional з вбудованим люксметром.
Обробка результатів
1. Результати вимірювань зелених насаджень занести у таблицю 1.
Таблиця 1 – Результати вимірювань основних мікрокліматичних показників зеленого насадження у порівнянні з відкритою місцевістю
Проективне покриття рослинної асоціації
Температура
Вологість
Вітровий режим
Рівень освітлення
на відкритій місцевості, °С у насадженні, °С різниця, % на відкритій місцевості у насадженні різниця, % на відкритій місцевості, м/с у насадженні, м/с різниця, % на відкритій місцевості, лк у насадженні, лк різниця, % 2. Результати досліджень занести в таблицю 2.
Таблиця 2 – Визначення кліматоутворювальних властивостей зеленого насадження
№ За рівнем різниць температури і вологості повітря За рівнем вітрового режиму За рівнем освітленості Згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань 1 3. Зробити висновок про кліматоутворювальні властивостей зелених насаджень та дати рекомендації стосовно створення паркових і лісопаркових фітоценозів з високою естетичною цінністю та сприятливими санітарно-гігієнічними характеристиками.
• 40
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати різницю температури на відкритій місцевості і в насадженні.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 30
• 41
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати різницю вологості повітря на відкритій місцевості і в насадженні.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 31
• 42
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати асоціацію за рівнем різниці температури і вологості повітря.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 32
• 43
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати різницю вітрового режиму на відкритій місцевості і в насадженні.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 33
• 44
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати асоціацію за рівнем вітрового режиму.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 34
• 45
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати різницю рівнів освітлення на відкритій місцевості і в насадженні.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 35
• 46
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати асоціацію за рівнем освітленості.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 36
• 47
Текст к ситуации Помилка тесту виконання лабораторної роботи.
На жаль, Ви обрали неправильний варіант відповіді. Вам необхідно правильно вказати до якого класу належить асоціація згідно зі шкалою естетичної цінності рослинних угруповань.
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 37
• 48
Текст к ситуации Визначаємо різницю вологості повітря в насадженні і на відкритій місцевості
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 31
• 49
Текст к ситуации Визначаємо різницю вітрового режиму на відкритій місцевості і в насадженні
1 Продовжити виконання лабораторної роботи 33