Хмельницький нацiональний унiверситет |
Метеорологія і кліматологія |
Лабораторна робота: Складання прогнозу заморозків |
Теоретичні відомості. 2 Заходи по боротьбі з заморозками та основні способи передбачення заморозків
2 Заходи по боротьбі з заморозками та основні способи передбачення заморозків Заходи по боротьбі з заморозками (димлення, відкритий обігрів, полив, районування морозостійких сортів та ін.) дозволяють зменшити шкідливу дію заморозків на рослини. Для своєчасної та успішної боротьби з заморозками необхідно завчасно знати час їх початку та інтенсивність. Це дасть можливість підготуватися до захисту рослин, для яких очікувані заморозки будуть небезпечними. Адвективні заморозки, розвиток яких пов’язаний з адвекцією холодних повітряних мас, з достатньою точністю визначається за допомогою синоптичних карт. Значно складніше визначити по синоптичним картам радіаційні і адвективно-радіаційні заморозки, тому що їх розподіл та інтенсивність знаходяться у великій залежності від характеру підсилюючої поверхні. Визначено, що радіаційні й адвективно-радіаційні заморозки найбільш небезпечні для рослин, так як спостерігаються досить пізньою весною та ранньою осінню, у період вегетації культур, які мало стійкі до заморозків. На сьогодні розроблено багато способів визначення заморозків за спостереженнями на одному пункті. Найбільш розповсюдженими є статистичні та емпіричні способи. У останній час багато уваги приділяється фізичній суті заморозків. На основі вивчення фізичного процесу вихолоджування ґрунту та приземного шару повітря розроблені теоретичні методи передбачення заморозків з урахуванням теплового балансу на межі земля-повітря й зміни коефіцієнта обміну з висотою. Однак для визначення мінімальної температури, що очікується, теоретичним методом необхідні досить складні розрахунки, з урахуванням великого об’єму даних спостережень. Тому для практичної роботи рекомендуються більш прості методи, які будуть викладені далі. Література 1. Артамонов Б.Б., Штангрет В.П., Науменко І.Ю. Метеорологія і кліматологія: Навчальний посібник. – Хмельницький : ХДУ, 2004. – 133 с. |
|