Хмельницький нацiональний унiверситет |
Моніторинг довкілля |
Лабораторна робота: Визначення токсичності вихлопних газів двигунів внутрішнього згоряння |
Теоретичні відомості. 2 Норми вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів і режими їх контролювання
Режими роботи двигуна під час вимірювання Вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів визначають під час роботи двигуна в режимі холостого ходу для двох частот обертання колінчастого валу (далі - валу) - мінімальної (nмін) і підвищеної (nпідв), що встановлені виробником. Якщо значення цих частот не встановлено підприємством-виробником у технічних умовах чи документах з експлуатації автомобіля, то перевіряння здійснюють за: nмін= 800 хв.-1 ±100 хв.-1 і nпідв= 2200 хв.-1 ±100 хв.-1. Примітка. Перевірка автомобілів, які працюють на бензині, в режимі підвищеної частоти обертання здійснюють лише в разі обладнання двигуна карбюратором. Контролювання вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів Контролювання вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів здійснюють: а) на підприємствах, які експлуатують та обслуговують автомобілі: під час технічного обслуговування, після ремонту чи регулювання агрегатів, систем і вузлів, що впливають на вміст оксиду вуглецю і вуглеводнів у відпрацьованих газах, під час вибіркових перевірянь автомобілів, а також на вимогу водіїв; б) на підприємствах технічного обслуговування і ремонту автомобілів: під час технічного обслуговування автомобілів, після ремонту систем і вузлів, що впливають на вміст оксиду вуглецю і вуглеводнів у відпрацьованих газах, а також на вимогу власників автомобілів; в) на підприємствах, які виготовляють двигуни і автомобілі: під час випробовування готової продукції; г) під час сертифікаційних випробовувань та технічного нагляду за сертифікованою продукцією; д) під час державних технічних оглядів автомобілів; е) під час перевіряння автомобілів у дорожніх умовах. Норми вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів Вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, не обладнаних системами нейтралізації відпрацьованих газів (далі - нейтралізатори), не повинен перевищувати межі, наведені у таблиці 1. Примітка. Для автомобілів, які проходять обкатку (пробігом до 3000 км), допустимий вміст вуглеводнів у відпрацьованих газах збільшується на 20 % порівняно з даними таблиці 1. Таблиця 1 – Гранично допустимий вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, не обладнаних нейтралізаторами
Примітка. * Для автомобілів, виготовлених до 1 жовтня 1986 р., допустимий вміст оксиду вуглецю становить 4,5 %. Вміст оксиду вуглецю і вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, які працюють на бензині й обладнані нейтралізаторами, не повинен перевищувати межі, наведені у таблиці 2. Таблиця 2 – Гранично допустимий вміст оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів, обладнаних нейтралізаторами
Автомобілі, які можуть працювати на двох видах палива, причому одна із систем живлення двигуна є основною, друга – резервною, перевіряють лише за роботи на основному паливі. Автомобілі, які працюють на двох видах палива, причому обидві системи живлення є рівноцінними, перевіряють під час контролювання за роботи на обох видах палива. Будова, конструкція і якість виготовляння та складання агрегатів, вузлів і деталей автомобіля повинні забезпечувати виконання вимог цього стандарту протягом усього терміну експлуатації, за умови виконання правил експлуатації і обслуговування, зазначених у документах з експлуатації, які додають до автомобіля. Література 1. Норми і методи вимірювань вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів з двигунами, що працюють на бензині або газовому паливі ДСТУ 4277:2004. Затверджені наказом Держспоживстандарту від 31.01.04 р. № 14. 2. ДСТУ 2708-99 Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення. 3. ДСТУ 2984-95 Засоби транспортні дорожні. Типи. Терміни та визначення. 4. ДНАОП 0.00-1.21-98 Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів. 5. ДНАОП 0.00-1.28-97 Правила охорони праці на автомобільному транспорті. |
|